andi syahputra

Kamis, 08 Desember 2011

ekoteknologi

Ekoteknologi adalah suatu sains gunaan yang mencuba untuk memuaskan keperluan manusia sambil menyebabkan gangguan minimum ekologi, dengan memanfaatkan dan secara halus memanipulasikan kuasa semula jadi untuk mempengaruhi kesan bermanfaat mereka. Ekoteknologi menyatukan dua jurusan kajian saling melengkapi: 'ekologi teknik' dan 'teknik ekologi', memerlukan suatu kefahaman cukup tentang struktur dan proses ekosistem dan masyarakat. Semua kejuruteraan lestari yang dapat mengurangkan kerosakan pada ekosistem, menggunakan ekologi sebagai asas pokok, dan memastikan orientasi tindakan berjaga-jaga dalam pelaksanaan pemuliharaan biodiversiti dan perkembangan mampan dapat dianggap sebagai bentuk-bentuk ekoteknologi.
Ekoteknologi mengemfasiskan mendekati suatu isu dari sudut pandangan holistik. Contohnya, remediasi sungai tidak seharusnya hanya dianggap satu kawasan. Daripada itu, bidang keseluruhan kawasan tadahan, yang termasuk bahagian mudik, arus tengah dan ke hilit, seharusnya dimasukkan dalam penilaian untuk remediasi berkesan. Dari sudut pandangan ekosistem, aktiviti-aktiviti yang diambil untuk aktiviti-aktiviti ekonomi manusia seharusnya diperjuangkan untuk mengurangkan tekanan pada semulajadi sebanyak mungkin. Untuk menambah kefahaman keprofesionalan pembinaan mengenai ekologi semulajadi, perundingan tentang persekitaran dengan para pakar ekologi sewaktu merancang dan pembinaan diperlukan. Oleh itu, pakar ekologi yang biasa dengan dengan persekitaran tempatan memainkan peranan yang sangat penting dalam teamwork ekoteknologi.
Pembangunan ketahanan memerlukan kelaksanaan menyesuaikan teknologi persekitaran yang beramah-tamah yang adalah cekap dan digunakan pada keadaan tempatan. Ekoteknologi membenarkan pencapaian ekonomi sementara mengurangkan kerosakan pada persekitaran dengan:
  • Menambahkan kecekapan dan kegunaan sumber bahan-bahan dan tenaga,
  • kawalan kecekapan pada ekosistem,
  • perkembangan dan pembaikian tetap proses pembersih dan produk,
  • mengalakkan kelakuan yang lebih baik pada persekitaran,
  • memperkenalkan sistem pengurusan persekitaran dalam sektor hasilan dan khidmat, dan
  • perkembangan aktiviti-aktiviti untuk menambah kesedaran keperluan untuk perlindungan persekitaran dan pengalakan perkembangan perkembangan berterusan oleh orang ramai.
MeMastering pembangunan dan penggunaan ekoteknologi dalam industri dan sektor khidmat adalah oleh itu suatu keperluan utama. Kualiti ilmu ekoteknologi bergantung pada kecekapan sintesis pelbagai disiplin ilmu dan kemahiran dalam sains semulajadi dan teknologi, sains maklumat dan komunikasi, ekonomi, sains legal dan masyarakat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar